Az elektromos autók eladása megduplázódott a koronavírus kellős közepén

0

A regisztrált eladott elektromos autók száma Európában megduplázódott 2020 első hónapjaiban, míg a nem elektromos meghajtású járművek eladása 25,6 százalékkal esett a tavalyi értékekhez képest. A European Alternative Fuels Obstervatory (EAFO) adatai szerint az elektromos autók a piac 4 százalékát tették ki. A jelenlegi koronavírus krízisnek nagy szerepe van ebben a folyamatban. 

De mi is állhat e mögött?

Floris Jousma a European Alternative Fuels Observatory szakembere szerint:

„A legtöbb újonnan regisztrált BEV (Battery Electric Vehicle) az első negyedévben már megrendelésre került a pándémiát megelőzve.”

Most, hogy még több modell elérhető, és az árak is esnek, egyre több ember lesz meggyőzve arról, hogy képes lenne egy elektromos autóval élni.  Mindemellett egyre több, nagy piaccal rendelkező ország, így Németország, Franciaország, Anglia, és Olaszország hozott kedvező pénzügyi támogató döntéseket vásárlói számára.

Jousma hozzáteszi:

„Az erőfeszítések, hogy több elektromos autó legyen az utakon, befolyásolják az emberek nézeteit. Egy kutatásunk kimutatta, hogy ha az embernek egy ismerőse, legyen az barát, családtag, szomszéd, vásárol egy elektromos autót, hajlamosak ők maguk is elgondolkozni egy elektromos autó vételén.” 

A szociális távolságtartás miatt valószínű, hogy a tömegközlekedés vissza fog esni, mivel az emberek inkább a saját autóikat fogják közlekedésre használni. 

„Az emberek akkor fognak elkezdeni elektromos autókat vásárolni, ha megnő az elérhető töltőpontok száma, ez kombinálódik pénzügyi ösztönző tényezőkkel, így például magasabb támogatások a járművekre, továbbá csökken a fenttartás ára (Total Cost of Ownership): olcsóbb áram, adómentesség, ingyenes parkolás. Az emberek problémamentesen akarnak utazni, anélkül, hogy túl sok időt kellene várni a töltésre. Tehát vannak leküzdendő akadályok, de egytől egyig mind megoldhatóak.”

Az elektromos utazás még mindig csak kis százalékot képvisel, de a jelenlegi helyzet ideális lehet a szektor felpörgetésére, ami viszont nem fog viták nélkül menni.

A pándémia kezdetén az autóipar levelet küldött az Európai Bizottság elnökének, Ursula von den Leyen-nek, amiben arra kérték, hogy adjanak haladékot a környezetvédelmi célok teljesítésére.

„Nem kérdés, hogy a jelenlegi helyzet milyen példátlan hatással van a szektorunkra” mondta az Európai Autógyártók Szövetsége (European Automobile Manufacturers’ Association). „A helyzet keresztbe tesz a terveinknek, hogy a megadott határidőn belül eleget tudjunk tenni a jelenlegi EU törvényeknek. Úgy gondoljuk tehát, hogy néhány módosításra van szükség a törvények időzítésével kapcsolatban.” 

Kormányfüggetlen non-profit szervezetek (NGO-k) szerint a társaság célja a megengedett kibocsátott CO2-szint megváltoztatása, amit a COVID-19 mögé bújtatva szeretnének elérni.

„Jelenleg a legnagyobb aggály az emberek egészsége és munkahelye. Ugyanakkor a gyárak azért aggódnak, hogy nem fogják tudni eladni a legszennyezőbb autóikat” mondta Lucien Mathieu a Transport and Environment elemzője. Szerinte: „a mostani gazdasági krízisnek nem a klímacélokon kellene csattannia. Jelenleg az EU masszív programokon dolgozik, nagyon fontos, hogy a gazdasági fellendülés zöld legyen, ezzel is irányt adva egy karbonsemleges jövőnek.”

Egy erős támogatás fontos az autóipartól, hogy a váltás megtörténhessen. Az elektromos autók iránti kereslet nyilvánvaló: 3,5 millió elektromos autó lesz legyártva 2020 és 2021-ben. Emellett, tervben vannak európai óriás akkumulátorgyárak kiépítése 2023 és 2024 között.

Mathieu szerint: „Az elektormos energia támogatása egy okos gazdasági stratégia lenne.”

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!