A járvány kitörése és a társadalmi elhatárolódás politikája jelentősen befolyásolja az állami díjszabási tevékenységeket. Az új befektetések gyakorlatilag hibernálódtak.
A Fastned villámtöltő-hálózat a 2019-es gazdasági év pénzügyi eredményeinek közzététele révén némi betekintést engedett a vírus üzleti tevékenységekre gyakorolt hatására (elsősorban Hollandiában, részben Németországban). Mint kiderült, a kijárási korlátozások és az otthoni munkavégzés lehetősége jelentősen lecsökkentette az állomások forgalmát, olyannyira, hogy a Fastned jelentése szerint március közepe óta a napi használat 70 százalékot zuhant februárhoz képest.
„A koronavírus elharapózása jelentősen befolyásolja a globális gazdaságot, ez alól pedig a Fastned sem kivétel. A társadalmi izolációt megkövetelő politikai irányelvek eredményeként a közúti forgalom jelenleg jelentősen visszaesett. Ez március közepe óta mintegy 70 százalékkal alacsonyabb napi eladást eredményezett a februári adatokhoz képest.”
A másik dolog az, hogy az új állomások építése, illetve a meglévők fejlesztése, tehát gyakorlatilag minden beruházás két ok miatt is szünetel: egyrészt nem alapvető fontosságúak ebben a helyzetben, másrészt talán szükség lehet a készpénztartalékok megőrzésére.
A társaság a 2019-es évet körülbelül 19 millió euró készpénzzel és pénzeszköz-egyenértékkel zárta, ennek pedig elegendőnek kell lennie a zavartalan működés folytatásához.
„A Fastned késlelteti az új állomások építését és a meglévők korszerűsítését. A harmadik hatás az, hogy az autógyártók ideiglenes leállása miatt valószínűleg lelassul az elektromos járművek értékesítése és kiszállítása is. Tovább bonyolítja a helyzetünket, hogy nem tudhatjuk, meddig fog fennállni ez a helyzet. Hogy ne csak panaszkodjunk, a Fastnednek 19 millió euró készpénze és pénzeszköz-egyenértéke volt 2019 végén. A tervezett beruházási kiadások egy részét felfüggesztettük annak érdekében, hogy a jelenlegi előrejelzések alapján 2021-re is képesek legyünk egy minimális készpénz-puffer fenntartására. Kérem vegyék figyelembe, hogy minden előrejelzés tekintetében nagy a bizonytalanság, nem világos, hogy meddig tart a járvány és mekkora is lesz a végső hatás.”
Az ilyen jellegű hibernációs üzemmód lehet az egyetlen működő megközelítés a töltőhálózatok körében. Nyilván valóan a meglévő állomásoknak működőképeseknek kell lenniük, de a beruházásokat késleltetik.
Michiel Langezaal vezérigazgató üzenetében a következőket írta:
„Ami a járvány miatt (nem) változik
A 2019-es eredményeinket a járvány közelmúltbeli kitörése árnyékolja be. Olyan esemény ez, amelynek kimenetele és hatása nagyrészt kiszámíthatatlan, és a kormányoktól, az egészségügyi rendszerektől és a társadalom egészétől mindent erőfeszítést megkövetel a sikeres védekezés. A következményektől azonban senki sem mentesülhet. Az emberek kevesebbet vezetnek, és ennek eredményeként töltőállomásainkat ritkábban látogatják. Arra számítunk, hogy ez a tendencia még néhány hónapig biztosan folytatódni fog. Több új állomás felépítését elhalasztottuk a készpénz-tartalék növelése érdekében, de a terveinket nem vetettük el. A későbbi fejleményeket látva dönthetünk majd úgy, hogy visszahelyezzük a pénzeszközöket a tervezett beruházási kiadásokba, vagy folytathatjuk a tartalékok felhalmozását.
De mit tudunk biztosan a jövőre vonatkozóan?
Nyilvánvaló, hogy a fosszilis tüzelőanyagok égetésének csökkentése és a közlekedés elektromosítása sürgetőbb probléma, mint valaha, az éghajlatváltozás visszafordításának érdekében. A kormányok példátlan gazdasági intézkedésekkel reagálnak a járványra. Ezek a gazdasági csomagok kiválóan támogathatják az energiaátmenetet is. Új elektromos modellek kerülnek az utakra, hiszen az elmúlt időszakban számtalan EV-gyártó és -összeszerelő üzem épült világszerte, és az akkumulátor-problémák is lassan kezdenek megoldódni a kínálat növekedésével. Néhány új modell érkezése késik, de nem múlik, nemsokára ezek is megjelennek. Az elektromos mobilitásra való áttérés nem lehet hirtelen művelet, de piacunk tovább növekszik.”