Jelentősen tisztult a levegő a vírus miatt

0

Az Inrix mérései alapján, az Egyesült Államok közúti forgalma átlagosan 30 százalékkal esett vissza márciusban. Múlt héten San Franciscoban 50 százalékos visszaesést tapasztaltak. Kaliforniában, New Yorkban és Michiganben pedig 37 százalékos enyhülés mutatkozik. A forgalomcsökkenéssel párhuzamosan csökken a kibocsájtott károsanyagok mennyisége is, sajnos ez a csökkenés csak átmenetileg enyhíti a környezetszennyezés mértékét.

Az egyik legnagyobb csökkenést a károsanyag kibocsájtásban a kínai Wuhanban lehetett tapasztalni, januárban a szigorú korlátozások alatt. A több, mint 11 millió lakóval rendelkező, hatalmas közlekedési csomópontként is funkcionáló város felett a NASA szerint a lezárások alatt 10–30 százalékkal esett vissza a légkör nitrogén-dioxid szintje. 

Olaszországban az első komolyabb korlátozások bevezetése után 65 százalékkal esett vissza a közúti forgalom.

Az Inrix, mely egy helymeghatározással foglalkozó amerikai cég, naponta több mint 100 millió utazás adatait gyűjti be az Egyesült Államokban, így ezekből az adatokból jól lehet következtetni az úthasználati szokásokra, országos és helyi szinten egyaránt. 

Trevor Reed, az Inrix közlekedés elemzője így nyilatkozott:

„Tulajdonképpen megszűnt a csúcsforgalom, legalábbis nincs olyan időszak, amit csúcsidőként tudnánk értékelni.”

Miközben jelentősen csökken a közúti forgalom, a károsanyag kibocsájtás is zuhan. A személygépkocsikkal és teherautókkal összefüggésbe hozható kibocsájtásokat vizsgáló műholdak óriási csökkenést mutatnak az olyan metropoliszok közelében, mint Los Angeles, Seattle, New York, Chicago és Atlanta. Ezek azok a városok egyébként, melyekben a vírus terjedése miatt a legjelentősebb utazási korlátozások léptek érvénybe.

A Columbia Egyetem elemzései alapján New York fölött a légkörben lévő szén-monoxid szintje 50 százalékkal van az átlag alatt.

Az Európai Űrügynökség műholdjai által gyűjtött adatok alapján is megerősíthető, hogy az elmúlt hat hétben a légkör nitrogén-dioxid szintje jóval az átlag alatt van az európai, ázsiai nagyvárosok és az ipari területek közelében.

Paul Monks a Leichesteri Egyetem professzora szerint pedig most végezzük a valaha volt legnagyobb tudományos kísérletet, méghozzá nem is szándékosan. Ennek során betekintést nyerhetünk abba, hogy mi történne akkor, ha a jövőben sikerülne jelentősen csökkentenünk az emberiség által generált károsanyag kibocsájtást.