John B. Goodenough és Maria Helena Braga 2017-ben hoztak létre egy gyümölcsöző társulást. Akkor azt mondták, hogy sikerült kifejleszteniük egy olcsó, hosszú élettartamú szilárdtest-akkumulátort. 2018-ban bejelentettek egy újabb felfedezést, mellyel az energiakapacitást sikerült még jobban megnövelniük. A legfontosabb kérdés azonban még ott lógott a levegőben, hogy ezek az áttörések mikor is kerülnek nagyüzemi gyártásba? Úgy tűnik már idén, legalább is a Hydro-Québec, egy kanadai cég a lehető leghamarabb üzembe kívánja helyezni azokat.
A kanadai vállalat nem maga állítja elő az akkumulátorokat, de segít a szabadalmaztatásban és az engedélyek beszerzésében. Jelenleg a találmány iránt érdeklődő cégeknek vállalniuk kell a jogdíjfizetést a szabadalom után, csak ezt követően készíthetik el az új a technológiákon alapuló akkumulátorokat.
A Hydro-Quebec először a Goodenough és Braga által kifejlesztett elektrolitot integrálják a szilárdtest akkumulátorokba.
A sajtóközlemény szerint a Hydro-Quebec a szilárd-üveg elektrolitra összpontosított, melyet Goodenough és Braga fejlesztettek ki. A portugál kutató, a portói egyetemen kezdte meg a fejlesztést és 2015. körül kezdte meg az együttműködést Goodenough-val.
Braga azt mondta: „Sikerült megértenem a szilárd-üveg elektrolitok összetételét és tulajdonságait, amelyek az elektrolitok egy új verzióját eredményezték.” Ez lehetővé teszi egy alkálifém anód használatát, amely növeli a katód energiasűrűségét és hosszabb élettartamot biztosít az akkumulátor számára. Nem jelent majd problémát a kristályosodás és környezetbarát összetevőkből is előállítható lesz.
Örömteli, hogy ez az új elektrolit úton van a gyártás felé, de mi van Goodenough és Braga többi fejlesztésével? Azokról egyelőre még nem tudtunk meg bővebb információkat, de reméljük, hogy a kanadai cég segítségével azok is utat törnek maguknak.
A szilárdtest-akkumulátorok elterjedéséhez azonban még idő kell, mint minden technológiai újítás esetén. Azonban 2019-ben nem véletlenül Goodenough nyerte meg a kémiai Nobel-díjat. Reméljük, hogy ez a technológia képes lesz legyűrni a lítium-ion uralmát.
Goodenogh és Braga eredményei rendkívüliek, így egycsapásra javulhatna az elektromos autók megítélése, melyeknek jelenleg az akkumulátor a leggyengébb pontja.