Az elektromobilitás napjaink újdonságából lassan a mindennapok vezető lehetőségévé válik, mindeközben pedig az e-autókkal rendszeresen társított önvezetés is gyorsan fejlődik. A technológia széles körű elterjedéséhez még időre van szükség, azonban többek között a Nissan mostani sikerei is közelebb hozták az áttörést.
A héten ugyanis a teljesen elektromos, módosított Nissan Leafek befejezték több, mint 370 kilométeres tesztútjukat, melyet végig önvezető módban, emberi beavatkozás nélkül tettek meg. (Valójában történt emberi beavatkozás, de kizárólag a töltés során segítettek be kívülről, magába a vezetésbe sehol sem avatkoztak be.) A próba a Nissan európai műszaki központjából, Cranfield-ből (Dél-Anglia) indult. A tervezett, kifejezetten nehéznek számító út végén az autók az északi Nissan-gyár telepére érkeztek be, mely Sunderland városában található.
A speciális Leafeket a felszerelték nyolc lidarral (lézerradar), hét kamerával, fejlett GPS rendszerrel és egyéb különböző radarokkal. A Nissan, a többi autógyártóhoz hasonlóan kissé bizonytalan a megfelelő szenzorokat illetően. Függetlenül attól, hogy a kamera-alapú rendszerek jól működnek, a sokkal drágább lidar is az autók része. Az önvezetést támogató extrákkal felszerelt autók képesek voltak kezelni a nehezebb forgalmi szituációkat is, akár útburkolati jelek nélküli vidéki utakról, akár komplikált kereszteződésekről vagy körforgalmakról volt-e szó.
A Nissan kutatásért és fejlesztésért felelős alelnöke, David Moss a következőket mondta a projektről:
„Ez az autó sokkal kiterjedtebb és alaposabb módon gyűjt adatot a környezetéről, mint azt egy humán pilóta egyáltalán képes lenne megtenni. A nagyszámú szenzorból érkező rengeteg adat és azok feldolgozása lehetővé teszi, hogy a közlekedés többi résztvevője semmit se észleljen abból, hogy mellettük egy teljesen automatizált jármű halad.”
A teszt egyebként a HumanDrive projekt keretében zajlott, mely főként az önvezetés határait szeretné feszegetni. Több kutatást is folytatnak ebből a célból, a mostanihoz pedig a Nissant vonták be partnerként, melyet hosszú fejlesztések előztek meg.
Közben a márka bevezet egy alacsonyabb szintű automatizált vezetési technológiát, a ProPilot-ot, mely egy vezetési asszisztens rendszer. Ez a fejlesztés hasonló a Tesla AutoPilot és a GM SuperCruise programjához, és főként a kormányzás, gyorsítás és fékezés automatizálásán alapul, azonban nem független a vezetőtől, annak kontroljára van bízva. A legfontosabb cél, hogy csökkentve a vezetés okozta stresszt és fáradtságot, a technika segítségével kivédjük, megelőzzük a közúti balesetek jelentős részét.
A japán cég először 2013-ban kezdett önvezető rendszert tesztelni, Európában 2017-ben jelentek meg vezető nélküli tesztautóik. Mára már szinte az összes nagy autógyártónak létezik saját programja az elektromos és automatizált vezetés fejlesztésére.
Nadhim Zahawi brit miniszter a kormány HumanDrive projektben való közreműködése kapcsán nyilatkozott:
„Biztonságosan teljesítve a valaha volt leghosszabb autonóm vezetési módban megtett utat, hatalmas eredmény ez a Nissannak és a HumanDrive együttműködésének, és nagy lépés a vezető nélküli autozás elterjedéséhez Nagy-Britanniában. Ez a projekt ékes példája annak, hogy az autógyártók és kormányzat összefogva milyen előrelépésre képesek az ország polgárainak mobilitása érdekében. Mindeközben pedig a szén-dioxid kibocsátás is csökken.”
A Nissan Leaf 2019-ben a világ harmadik legnépszerűbb tisztán elektromos hajtású autója volt, azonban ahhoz, hogy meg tudja őrizni vezető szerepét a szegmensen belül, mindenképp szüksége van az ilyen és ehhez hasonló törekvésekre.