Biztonságos az elektromos autót esőben tölteni?

0

Sok elektromos autó tulajdonosában felmerült már ez a kérdés, ha máskor nem is, a vásárlás utáni első viharban, amikor az autó a szabad ég alatt volt töltőre rakva.

Alábbi cikkünkben arra adjuk meg a választ, hogy mi történik, ha valaki arra kényszerül egy adott helyzetben, hogy az autóját a szabad ég alatt hagyja töltés közben és közben leszakad az ég?

A kérdéssel én is akkor szembesültem először, amikor a Volkswagen e-Up járt nálunk tesztvezetésen és a családi ház udvarán töltött az autó, amikor a nyár egyik legnagyobb vihara csapott le a környékre. Azon aggódtam, hogy vajon mi lesz az autóval, hiszen az elektromosság és a víz sosem voltak barátok!

Tehát csak álltam az ablakban és azon gondolkodtam, a gyártók biztosan ezt is alaposan tesztelték, nem követhettek el ekkora bakit, hogy egy elektromos autó egyik legfontosabb komponensét nem vetették különböző tesztek alá. Ezzel pedig meg is válaszoltam magamnak a problémát, így minden leendő és mostani e-autóst meg tudunk nyugtatni, hogy tölthető az elektromos autó esőben is.

De hogyan oldották ezt meg a mérnökök? A legfontosabb ebben az esetben az, hogy ha be is jut a rendszerbe a nedvesség, akkor az szabadon távozhasson is onnan, problémák okozása nélkül. Ez pedig a legegyszerűbben úgy oldható meg, hogy a legtöbb aljzatgyártó egy apró lyukat tervez be ezen komponensekre, ahol a rendszerbe jutott nedvesség ki tud folyni. Az utcai töltők szinte mindegyike és az elektromos autó csatlakozója is IP54 vagy IP55 védettséggel kerülnek összeszerelésre, ami „kisnyomású vízsugár ellen védett minden irányból (nem károsító mértékű beszivárgás azonban megengedett).”

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.

Ha már kábel, mi a helyzet a csatlakozóval? Az itt megtalálható tüskék és hüvelyek a lehető legmélyebben vannak elhelyezve, legjobban kizárva a kontaktot egyrészt az emberrel, valamint a vízzel. További preventív megoldás még a nevesebb gyártóktól az úgynevezett redőnyök, vagy shutterek beépítése, amikkel még inkább csökkenthető a nem kívánt érintkezések a töltő aljzat eltakarásával. A másik fontos dolog, ami szinte adja magát, hogy a töltésre használt kábelt lehetőleg ne az autó melletti tócsába lógassuk bele, keressük meg a legkevésbé nedves felületet, ahova még a kábel odafér.

Ha mégis bejut a rendszerbe olyan mértékű nedvesség, ami már szivárgóáramot, vagy túláramot okoz, akkor pedig az IEC 61851-es szabvány lép életbe, melynek értelmében ilyen esetben a problémás töltőállomásnak áramtalanítani kell magát, további problémák elkerülése végett. A töltőoszlopok ezen szabványnak úgy tesznek eleget, hogy minden töltés beindítása előtt ellenőrzi a rendszer az említett anomáliák (szivárgóáram, túláram) esetleges meglétét és ha ezek nincsenek jelen, megindulhat a megfelelő feszültség kiadása. Ha pedig töltés közben érkezne meg a rövidzárlat, a feszültség eltűnik a rendszerből. Volt már rá példa, hogy a CHAdeMO vagy a CCS csatlakozó annyira beázott, hogy folyt ki belőle a víz. Pánikra semmi ok, ugyanis addig nem indul el a töltés, azaz nem kap feszültséget a töltőfej amíg a rövidzárlat érzékelhető. Így pedig kár sem keletkezhet  az autóban.

Továbbá érdemes odafigyelni a gyári EVSE-re, ugyanis ezeket a zárt dobozokat nem ajánlott esőben kint hagyni. A legnagyobb ellenségük a víz! Elképesztő mennyiségű víz jut be ezekbe a teljesen zárt dobozokba, erről volt is már egy cikkünk. Ennek oka roppant egyszerű: a dobozok két végén nem hagyományos PVC kábelek vannak, hanem minőségi szilikon vagy – a szerintem sokkal jobb – gumi szigeteléssel. A PVC kábel ugyanis hidegben rideg és törik; így hordozható eszközökben nagy mínuszokban nem illik használni. Ezeket a töltőket ajánlott fedett helyre tenni!

A cikk végére tehát kijelenthető, hogy mind a töltőoszlopok, mind pedig az autógyártók részéről maximális az odafigyelés ezen a területen, nem szabad, hogy ez problémát okozzon bármelyik e-autósnak.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!