A mai naptól hivatalosan is elindult Budapest területén a Mol új közösségi autómegosztó szolgáltatása a LIMO.
Ennek kapcsán minket, az e-cars.hu szerkesztőit is meghívták az eseményre, ami ma délelőtt 10 órakor kezdődött a Kopaszi-gátnál az Öbölház rendezvényteremben. Ha pedig már elektromos autó, mi is újra e-autóba pattantunk és megnéztük a sajtótájékoztatót, hogy nektek is beszámolhassunk róla. Miután begurultunk a Kopaszi-gát területére, a nyitóképen is látható kép fogadott minket, ahol a murvás területen szinte a teljes, 300 darabos flotta fel volt sorakoztatva. A flotta összetételéről lejjebb írunk majd.
A rendezvényterembe érve már láthatóan gyülekeztek az újságírók és a különböző médiumok képviselői. A sajtótájékoztató nagyjából 10:15 körül kezdődött, Tilla felkonfjával. Az első beszélő Ratatics Péter, a Mol-csoport fogyasztási szolgáltatásokért felelős igazgatója volt, aki ismertette a MOL stratégia terveit a LIMO szolgáltatással kapcsolatban. Nagyvonalakban az alábbiakról volt szó:
- A MOL 2030-as startégiája alapján felmérésre kerültek az igények a mobilitásról, ideértve az önvezető technológiák későbbi bevezetését. Ennek teremtené meg az alapjait a MOL a mostani carsharing szolgáltatásával.
- A jövő az elektromos meghajtásé és ennek az infrastruktúráját még ki kell alakítani. A LIMO flotta is a tervek szerint hamarosan 100%-ban elektromos lesz. A flotta jelenleg 100 db elektromos és 200 db benzines Volkswagen UP! járműből áll, ezt a flottát cserélik teljesen elektromosra, de ehhez meg kell teremteni az infrastrukturális alapokat a töltőhálózat kiépítésével.
- Jelenleg a felmérések szerint egy autó átlagban a nap 24 órájából csupán 1 órát van használatban, a többi időt állással tölti. 1 közösségi autó így nagyjából 5-10 magánautót válthat ki egyszerre, ezt nyugat-európai carsharing szolgáltatásokból kinyert elemzések is kimutatták.
- Nyugat-Európában 68 ezer gépjármű van a carsharing szolgáltatáson belül használatban.
- Szó volt a BUBI-ról is, és annak sikeréről.
- A LIMO nem igényel fix leadási pontokat majd, szabadon elhelyezhető nyilvános és ingyenes parkolókban (ha a felhasználó tilosban fog az autóval parkolni, a büntetési tétel a számlájára lesz terhelve)
- Fix és alacsony költségekkel működtethető, környezetbarát az alacsony fogyasztású benzines autók miatt, de a jövőben 100% elektromos lesz a flotta.
- Az UP! járművek mindegyike rendelkezik ülésfűtéssel, klímával és automata váltóval.
Minden, az autó karbantartásával és tisztán tartásával kapcsolatos teendőt a MOL végez majd el. A tankolás és töltés pedig a saját maguk által telepített hálózatról fog történni. Az jelenlegi és a további MOL kutakat napközben minden e-autós használhatja majd, a LIMO autók töltése leginkább éjszaka fog történni. Maga a használat rendkívül egyszerű lesz, csupán az alábbi lépéseket kell követni:
- Autófoglalás a MOL LIMO alkalmazáson belül, regisztráció után. Miután ez megtörtént, 20 perc áll rendelkezésünkre az autóba beszállásra. Addig nincs további díj a várakozás miatt a 20. percig.
- Átvétel. Az alkalmazás segítségével nyithatjuk majd az autót. Beszálláskor az alkalmazás automatikusan megkérdezni, hogy az autón látható-e sérülés és hogy mennyire vagyunk elégedettek a tisztasággal.
- Használat, majd a végén lezárás szintén az alkalmazással. Az indítókulcsot egy kijelölt helyre kell tenni, hogy az autó érzékelhesse, befejeztük az utat. Bug: ha nem szállunk ki időben, az autó ránk zárja az ajtót, de az alkalmazással nyithatjuk az ajtót. Ez a hiba a későbbiekben javításra fog kerülni.
- A fizetés részletei még nem tisztázottak.
A LIMO kezdetben 60 km2 területet fog lefedni Budapestből (10 kerület jelenleg, Óbuda, Angyalföld, Zugló és Újbuda), de ez a következő pár évben a cél, hogy a külső kerületek és a nagy bevásárlóközpontok is a szolgáltatási terület részei legyenek. A Ferihegy-Repülőtér még 2018. 3. negyedévére mindenképp bevonásra fog kerülni.
A szolgáltatás a mollimo.hu weboldalon keresztül vagy az App Store-ból, Google Play áruházból elérhető alkalmazáson keresztül történő regisztrációval és 5900 forintos regisztrációs díjat megfizetve vehető igénybe, ezt az összeget azonban az első három hónapban a MOL elengedi a felhasználóknak. A szolgáltatást az indulást követő első 30 napban a felhasználók fél áron, percenként 33 forintért vehetik igénybe. A későbbiekben a rendszeres felhasználók 990 Ft havi díj mellett, percenként 66 forintért használhatják a járműveket. Alkalmi felhasználók esetében nem lesz havidíj, viszont ők percenként 77 forintért autózhatnak majd.