A világ legzöldebbnek és leginnovatívabbnak tartott autógyártója, a környezetbarát hibrid technológiát 20 éve világhódító útjára indító, és a világszintű (és hazai) hibrid érékesítéseket azóta is vezető Toyota európai dizájn-stúdiója, az ED2 csapata szokatlan szín-, anyag- és kidolgozási ötleteket keresve alkotta meg a Toyota C-HR Hy-Power tanulmányt – egy olyan crossover új értelmezéseként, amelynek látványa egyértelműen jelzi, hogy egy új, még inkább teljesítményre hangolt hibrid rendszer hajtja.
2016-os színre lépése óta a Toyota C-HR töretlen sikertörténetet ír. A márka ezzel az autóval lépett be a közepes méretű crossoverek piacára, és a Toyota Új Globális Padlólemezére (TNGA) épített, izgalmas stílusú és élvezetesen vezethető modell azonnal élénk feltűnést keltett. A C-HR népszerűségét tovább növelte, hogy kínálatában a Toyota legújabb generációs hibrid hajtása is szerepelt, nem véletlen, hogy az európai és hazai vásárlók nagy többsége (több mint 75 százalék) ezt a hajtásláncot választotta. A sorozatgyártású modell most új inspirációval szolgált a Toyota formatervezői számára, hogy még hatásosabb és erőteljesebb stílus-megoldásokkal hangsúlyozzák ki egy új hibrid hajtású változat nagyobb teljesítményét. Így született meg 2017-es Frankfurti Autószalonon először reflektorfénybe álló Toyota C-HR Hy-Power Concept, amit a Toyota európai dizájn-stúdiója, a Dél-Franciaországban működő ED2 alkotott.
A koncepció
A Toyota szándéka az volt, hogy kialakítsa egy olyan Toyota C-HR stílusát, amely nemcsak rendkívül vonzó autó, hanem még erősebb kapcsolatot teremt a kifejezetten egyéni ízlésű és életmódú vásárlókkal, akik sokra értékelik karakterét és élvezetes vezethetőségét. A “gyémánt” motívumra alapozott dizájn-téma továbbfejlesztésével az új koncepció legfontosabb eszközei a kifogástalan minőség és a tökéletesen kidolgozott részletmegoldások voltak. A céltudatos dizájn egyértelműen egy erősebb hibrid hajtásláncra utal, mintegy előrevetítve a Toyota hibrid-programjának további bővítését.
Külső dizájn
A tervezőcsapat már a Toyota C-HR Hy-Power Concept projekt kezdetétől tisztában volt azzal, hogy a kívánt hatást nem erőteljes, egyedi átszabással, vagy látványos, de ideiglenes megoldásokkal kell elérni. Ehelyett arra törekedtek, hogy a színek, felületek és apró részletek kreatív alkalmazásával kihangsúlyozzák a sorozatgyártású autóban rejlő értékeket, ezért a tanulmány ugyanazokból a karosszériaelemekből épül fel, mint az az autó, ami az utakon fut.
A Toyota C-HR stílusát alapvetően meghatározó gyémánt-alaptéma tökéletesítéséhez az ED2 munkatársai a természetből merítettek ihletet: abból az erőből, ami gyémánttá változtatja a szenet, és abból a jelenségből, amikor a tömör szikla izzó, olvadt lávát rejt. Ez a gondolat szülte az új Sötét Szén matt ezüstfényezést, ami érzékletesen hangsúlyozza ki az autó éles vonalai és mélyen formázott felületei közti összhatást. Mindezt tovább fokozzák a feketén csillogó elemek, például az első légterelő, a Toyota embléma fölötti rész és a kerékjárati ívek pereme. A sötét króm is ezt a hatást erősíti a fényszórónál, az ablakkereteken és a 20 colos könnyűfém keréktárcsákon. Mindezzel drámai kontrasztot alkot az első oszlopok, a külső tükörburkolatok és a fényszóró díszítőelemén megjelenő Izzó Narancs fényezés. A dizájnerek ugyanezt a színt használták az alsó hűtőrács fekete gyémánt hálómintázatának kiemelésére is. A színek, textúrák és formák kombinációja még meglepőbb hatást kelt a tanulmányautó tetején. A tető teljes felületét különleges “gyémántmetszésű” fólia borítja, amelynek kristály-mintázata hátulról előre haladva a legmélyebb feketéből fokozatosan ragyogó narancsszínre vált, izgalmasan keverve a matt és a fényes rétegek kontrasztját.
Utastér
A tervezők a kabinban is továbbvitték a külső alaptémát, megőrizve a tónusok váltakozásából áradó erőteljes hatást, Izzó Narancs árnyalatú betétekkel dobva fel a fekete kárpitozást.
A remek oldaltartású ülések fekete bőrözését narancssárga fejtámlák és oldaltámaszok egészítik ki. Az ülések háttámláját és ülőlapját különleges, aszimmetrikus, sűrűn steppelt gyémántmintázat díszíti, amit Izzó Narancs színű öltésekkel alakítottak ki. A minta az ajtóburkolatokon is megismétlődik, amelyekre narancssárga kartámaszokat szereltek. Kifejezetten látványos megoldás a műszerfalon keresztben futó narancssárga díszléc, ami a Toyota Touch® 2 multimédia rendszer érintőképernyőjét is körülöleli.
Új, nagy teljesítményű hibrid hajtás
A tanulmányautót egy új hibrid hajtáslánc köré tervezték, ami erősebb, mint a jelenlegi, sorozatgyártású Toyota C-HR modellben működő 122 DIN lóerős rendszer. Ez arra utal, hogy a Toyota folyamatosan és következetesen fejleszti világelső technológiáját, hogy nagyobb teljesítményű hibrid hajtásláncokkal szerelhesse fel minden fontos modelljét. Erről 2018 elején közöl további részleteket a vállalat.
Interjú: Lance Scott, a Toyota ED2 vezető formatervezője
A Toyota C-HR Hy-Power Concept projektről Lance Scottot, a tanulmányautót megalkotó csapat vezetőjét kérdeztük.
Mi volt az ED2 formatervezési központ feladata a sorozatgyártású Toyota C-HR fejlesztésében?
Már a projekt korai szakaszában bevontak minket a munkába, hogy formáljuk meg a külső és a belső dizájnt. Mi készítettük el a Párizsban 2014-ben bemutatott eredeti tanulmányt, amit 2015-ben átdolgoztunk a Frankfurti Autószalonra; ez már előrevetítette a fő dizájn-témákat. Ami az utastér formatervét illeti, az irányvonalat egy belső pályázatunk eredménye alapján határoztuk meg, és ezt fejlesztettük tovább a sorozatgyártáshoz.
A sorozatgyártású modell dizájnja kifejezetten drámai és nagyon látványos. Hogyan lehetett ezt tovább fokozni a Hy-Power Concept esetében?
Amikor belevágtunk a projektbe, tudtuk, hogy nem kellene komoly változásokat végrehajtani a dizájnon. Először csak ki akartuk választani a Toyota C-HR egyedi értékeit, majd ezekre összpontosítva még inkább kihangsúlyozni e jegyeket, méghozzá új és különleges színekkel és részletmegoldásokkal.
A C-HR státusza és sikere mennyire befolyásolta azt, ahogyan erre a projektre tekintettek?
A C-HR egy fontos modell, ami csak nemrégiben jelent meg, és nagyon népszerű a vásárlók közt, ezért óvatosan kellett hozzányúlnunk az autóhoz, nehogy rossz irányba induljunk el. Ezért visszanyúltunk az eredeti célkitűzésekhez és az azokban meghatározott célközönséghez, hogy pontosan behatárolhassuk, hogyan tehetjük még karakteresebbé a dizájnt az eredeti irányvonal eltévesztése nélkül.
Milyen kihívásokat és lehetőségeket rejtett a tervezési folyamat?
A kihívást az jelentette, hogy nem rugaszkodhattunk el a Toyota C-HR értékeitől, mégis friss és eredeti újításokkal kellett előállnunk. Például ha meg akartuk őrizni a sorozatgyártású modell kiváló minőségét, akkor új módot kellett találnunk az utastér egyediségének kifejezésére. Ezt a jó minőségű bőrkárpittal, az egyedi steppeléssel és a varrásokhoz használt fonal gondos megválasztásával oldottuk meg, s így a már meglévő minőségre építkezhettünk.
Hogyan sikerült újraértelmezni a Toyota C-HR gyémánt-alaptémáját?
A gyémántmintázat adta az ötletet, hogy gondoljuk végig, hogyan válik a szén gyémánttá. A szén maga is egy nagyon érdekes anyag, és ez vezetett minket egy olyan új külső fényezés megalkotásához, ami nem is teljesen matt, de nem is csillogó. Ezután már logikus volt, hogy ennek a természetes ellenpontját is meg kell keresnünk, például a lávát, ami erőteljes kontrasztot alkot a hűvös felső réteg és a vörösen izzó, folyékony magma között. Ez adta az ötletet a tető színéhez és dinamikus mintázatához, ami az élénk pirosból a feketébe futtatja át az árnyalatot.