A GM, a Tesla és a Ford lélegeztetőgépek gyártására állhat át

0

Több autógyártó felajánlotta, hogy a gyártási szakértelmét és kapacitását az orvostechnológiai eszközök hiányának enyhítésére fordítja, mivel a COVID-19 járvány jelentősen túlterhelte az egészségügyi ellátórendszereket. 
A GM, a Ford és a Tesla azon vállalatok között vannak, akik felajánlották a segítségüket az Egyesült Államokban. 

Naponta érkeznek hírek a világ minden pontjáról autógyárak leállásáról, lassan az egész világon leállnak az elektromos és a hagyományos autó üzemek egyaránt. Azonban annak ellenére, hogy ezeket a gyárakat bezárták, engedélyük van úgynevezett „alapvető műveletek” elvégzésére, ilyen formában pedig átállhatnak egészségügyi eszközök gyártására is.

A COVID-19 járvány súlyos túlterhelést okozott az egészségügyben számos országban. Kínában és Olaszországban, a két legsúlyosabban érintett országban az egészségügyi ellátórendszerek az összeomlás szélére kerültek, amelynek eredményeként a kórházak elkezdték megtagadni a nem sürgősségi ellátást és komoly kockázatokat is kénytelenek voltak bevállalni, mint például egy lélegeztetőgép megosztása több páciens között. A koronavírus elsődlegesen a légzőrendszert támadja meg, emiatt a kórházba került betegeknek mesterséges lélegeztetésre van szükségük. Azonban ezekből a gépekből a súlyosan érintett területeken jelentős hiány alakult ki. 

A kialakult állapot és lélegeztetőgép-hiány lehetőséget nyújt a gépjárműgyártó cégek számára, hogy a leállított gyárhelyiségüket a közjó érdekében hasznosítsák. 

Szerdán délután, Mary Arra, a GM vezérigazgatója felajánlotta, hogy egy „második világháború stílusú mobilizációban” átállítják a gyártósorokat lélegeztetőgép gyártására alkalmas egységekké. Ez az ötlet eljutott Elon Muskhoz is, aki kijelentette, hogy „lélegeztető gépeket fognak gyártani, ha ebből hiány van a piacon”.

Musk részletesebben is beszámolt erről:

„A Tesla korszerű hvac (heating, ventilation and air-conditioning unit) rendszereket gyárt az autóiba. A SpaceX úrhajókat készít létfenntartó rendszerekkel ellátva. A lélegeztető gépek gyártása nem nehéz, viszont azonnal átállni ezek gyártására nem egyszerű feladat. Melyik korházakban van jelenleg hiány ilyen gépekből?”

A Ford szintén felajánlotta a segítséget: 

„Amerika legnagyobb autógyártójaként és a legnagyobb alkalmazottállománnyal rendelkező cégként, a Ford készen áll arra, hogy bármilyen módon segítse az egészségügyi adminisztrációt, ideértve a lélegeztetőgépek és bármely más egészségügyi eszköz gyártását”.

Hasonló tervek születtek az Egyesült Királyság területén is, mivel a brit kormány felkérte az autógyártókat, hogy segítsenek az egészségügyön lélegeztetőgépek gyártása révén. A Ford azt fontolgatja, hogyan tudna segíteni ebben, a Jaguar és a Toyota pedig már fel is ajánlotta a segítséget a brit kormány kérésére. 

A COVID-19 világjárvány rendkívül gyorsan terjed, naponta sok új esettel találkozunk szerte a világon. Az elmúlt napokban körülbelül 20 000 megerősített új esetről tudunk a világon, és közel 1000 új haláleset történt a járvány következtében. A Johns Hopkins intézet adatai szerint több ezer új esetet regisztráltak az Egyesült Államokban csak szerda délután óta. 

Erre válaszul a kormányok komoly korlátozásokat vezettek be a civil lakosság és a vállalkozások számára egyaránt, ezzel próbálva lassítani a járvány terjedését. 

Néhány vállalat szintén megtette már a saját lépéseit annak érdekében, hogy az alkalmazottak otthonról tudjanak dolgozni, vagy csak periodikusan látogassanak el a munkahelyükre, amíg a járvány okozta krízis nem rendeződik. 

A Tesla és a GM gyárai is leálltak ezen a héten, mindezzel áthúzva a nagyon ambiciózus terveiket. Mindkét vállalat nagy tervekkel állt elő az elektromos autók piacán, a GM újraépítteti a Detroit-Hamtramck üzemét kizárólag elektromos autók számára, a Tesla pedig éppen a héten kezdte meg kiszállítani a Model Y járműveket, ám a vírus terjedése megállította ezeket a törekvéseket. 

Az elmúlt két napban a Tesla folyamatos tárgyalásokat folytatott a San Francisco-öböl környéki helyi hatóságokkal, ahol a fremonti gyáruk is található, arról, hogy a gyár nyitva maradhat-e. Úgy tűnik, a Tesla nem járt sikerrel, mivel a gyárat be kellett zárniuk és a tevékenységet az alap műveletekre kellett csökkenteniük, amibe már nem tartozik bele a gépjárművek gyártása. Az Alameda megyei seriff megígérte, hogy cselekedni fog, amennyiben a Tesla nem hajtja végre a helyi hatóságok parancsait. 

A GM is komoly terveket kellett leállítson a világjárvány miatt, mivel ezen a héten fogtak neki a gyártelep átépítésének. Néhány gyári munkás megjegyezte az üggyel kapcsolatban, hogy „úgy érzik magukat, mint a zenekar, amely folyamatosan játszott, amikor a Titanic elsüllyedt”.

Szerdán azonban a három legnagyobb amerikai autógyártó bejelentette, hogy bezárják az összes amerikai üzemet. Egyelőre nem tudni, hogy ezeknek a gyáraknak milyen módon és mikor fog újraindulni az aktivitása, de remélhetőleg lesz olyan gyár ezek közül, amely lélegeztetőgépek gyártására fog átállni a közeljövőben.  

Ide kattintva csatlakozz a legnagyobb és legaktívabb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz és tudj meg mindent a jövő autójáról.

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!