Nehezebb az elektromos autókat vontatni?

0

Az autómentőknek tudniuk kell az adott elektromos autóról, hogy baj esetén hogyan lehet szakszerűen elvontatni őket. Kétségtelen, hogy a belsőégésű motoros autók lassan halálra vannak ítélve, de még mindig van néhány dolog, amit taníthatnak az elektromos autók gyártóinak. Ilyenek például a szabványok. Legtöbbjük ugyanazokat a műszaki megoldásokat alkalmazza. Például közismert, hogy a manuális, „hagyományos” sebességváltóval szerelt autóknak tengelykapcsoló-pedálja van, függetlenül attól, hogy mely gyártótól származik az adott jármű. Ugyanígy elmondható, hogy gyártótól függetlenül az automata váltós járművek menetváltójának van semleges állása, amely lehetővé teszi számunkra, hogy minden kerék lekapcsolódjon a motorról. Az elektromos autók vontatása egy olyan terület, ami azt mutatja, hogy a gyártóknak ezt meg kell oldani valamilyen szabványrendszer alapján. 

A Motoring Research legfrissebb cikke az elektromos járművek vontatásával kapcsolatban arról ír, hogy a brit közlekedési miniszter, Baroness Vere teljesen  meghökkent, amikor megtudta, hogy az elektromos autók akadályt és veszélyt jelentenek az autópályákon, amennyiben ott romlanak el. Az egyik fő ok az, hogy nehéz őket vontatni, mivel nincs szabványosított vontatási előírás. Azonban a Motoring Research kutatása alapján elmondható, hogy a probléma nem ilyen súlyos, bár ezzel együtt szabványos megoldást kell rá találni. 

Greg Carter, az AA [brit privát autómentő szolgálat – a szerk.] műszaki szakembere mesélt erről részletesebben: 

„Nincs probléma az elektromos autók platós tehergépkocsira való felvontatásával, viszont az autópályákon balesetet szenvedő elektromos autók különféle veszélyeket jelentenek. Általánosan elfogadott tény, hogy ha a kerekek gurulnak, akkor rendben van, és lassan elvontatható az elektromos autó egy biztonságosabb helyre.”

Ez természetes gyártótól is függ. Megvizsgálták a Tesla Model 3 kézikönyvét, hogy pontosan megtudják, hogyan is működik a vontatási mód, amelyet hivatalosan szállítási módnak neveznek. Az első figyelmeztetés, amit a kézikönyv említ, hogy a Model 3 hátsó motorja energiát generál, amikor a kerekek forognak. Ez a Tesla állandó mágneses szinkron reluktancia motorja miatt van, amely röviden PMSRM néven jelenik meg a dokumentációban.A Model 3 előtt az S, valamint az X modelleknek indukciós motorja volt. A Modell 3-nál jelent meg először a PMSRM motor, és most már ez a motor található meg mind a három modellben. [A két motor közötti legfontosabb technológiai eltérés, hogy az indukciós motor csak gerjesztve termel áramot, a PMSRM motor pedig mindig – a szerk.

A Tesla Model 3 útmutatójában az szerepel, hogy csak akkor vontatható az autó, hogy ha a kerekek legfeljebb 5 km/h sebességgel forognak, és nem vontatják többet, mint 10 méter. A tiltott vontatási módok között szerepel például az a vontatás, amikor az első kerekek fel vannak függesztve és az autó a hátsó kerekein gurul. A Model S útmutatójában a Tesla ugyanezt írja, viszont itt fordított ábrázolás van, vagyis a hátsó kerekek vannak felfüggesztve és az első kerekek vannak a földön. Tehát az útmutató szerint ez a vontatási mód sem engedélyezett. Megjelenik egy tűz ikon is, amivel azt szimbolizálják, hogy mi történhet, ha az autót ilyen módon vontatják. 

Megvizsgálták a Porsche Taycan utasításait is. A Porsche szinkronmotorokkal rendelkezik mindkét tengelyen. A Porsche szerint az autó csak platós autóval szállítható, nem vontatható. Nincs szó semmilyen vontatásról, még nagyon alacsony sebességnél sem engedélyezett. A kézikönyv szerint, ha a Taycan megáll, akkor alá kell támasztani és meg kell győződni arról, hogy egyik kerék sem forog. 

Más szóval, úgy tűnik, hogy ha állandó kapcsolat van a kerekek és a motorok között, az nagy hatékonyságot jelent, azonban rossz a vontatás szempontjából. 

Carter megemlíti, hogy miért lehet probléma az, hogy a kerekek a motorokhoz vannak csatlakoztatva.

„Az elektromos autók hajtásláncában nincs közvetítő elem, a meghajtótengely közvetlenül kapcsolódik a motorhoz és a kerekekhez, így csak a meghajtott kerekek megemelésével végezhető el bármilyen mentési művelet. Bizonyos esetekben ez mind a négy kereket érinti. Ebben a kontextusban nehezebb az elektromos autók mentése, mivel vagy az első, vagy a hátsó, vagy mind a négy kereket emelni kell, és ez speciális eszközöket igényel.”

Ez a probléma az AA legfőbb aggodalma az elektromos autókat illetően: vagyis az az idő, amit egy elektromos autó mentésére kell fordítani. 

Az egyszerű vontatás az AA szerint a gyártók irányelvein alapszik, amiket felelősségteljesen be kell tartani. A mentés legegyszerűbb módja egy meghibásodott autó esetében az egyszerű vontatás. Az elektromos járművek rendkívül megbízhatóak, de ha egy autópályán meghibásodott, és nem pusztán lemerült, akkor mérlegelnünk kell, hogy mi történt, és fel kell tegyük azt a kérdést, hogy mi a hiba, mert ettől függ a mentés módszere. 

Az egyszerű vontatás mindig is a leggyorsabb módszer volt egy jármű mentésében, ezért összpontosítani kell arra, hogy ez az eljárás az elektromos autók esetén is használható legyen.”

Ez befolyásolhatja még azt a „mentési módszert is”, hogy az autó sofőrje biztonságosabb helyre tolhassa az autóját, igaz ez nem számít vontatásnak. 

„A lapos vontatást általában úgy végezzük, hogy a balesetes járművet platós furgonhoz merev vonórúddal rögzítik, és a sofőrnek a járművön kell maradnia, hogy kormányozzon és fékezzen. Egészségügyi és biztonsági okokból nem toljuk a járműveket és ugyanezen okból nem is kérhető erre senki.”

Másrészről az AA nem javasolja az elektromos autók lapos vontatását, főleg, ha az összes kerék a földön van. 

„Az elektromos járműveket általában platós autón kell szállítani, és soha nem szabad vontatni mind a négy kerékkel a földön, annak érdekében, hogy a regeneráló töltést használhassák a meghajtóakku feltöltéséhez. Ezenkívül némi kihívást jelenthet az elektromos autók semleges helyzetbe állítása, amikor a meghajtóakku teljesen kimerült. Különleges eljárásokra lehet szükség ebben az esetben, hogy a jármű sérülés nélkül trélerre vontatható legyen.”

Ez lehet talán az oka annak, hogy az autógyártók mérlegelik és fontolgatják az elektromos autókra való áttérést? A Porsche Taycan kétsebességű sebességváltónak két tengelykapcsolója van, amelyek lehetővé teszik a hátsó kerekek leválasztását a motorról, az elülsőket viszont nem. Persze így sincs lehetőség az autó vontatására. Talán kellene legyen lehetőség. Talán a semleges üzemmód megoldás lehet, hogy lehetővé tegyük azok gyorsabb mozgatását, ha erre szükség van. 

Egy nemrégiben készült Carwow videó bemutatja, hogy egyes gyártók hogyan lökik vagy húzzak az elektromos autóikat. Egy minden autóra vonatkozó szabvány e tekintetben minden bizonnyal segítené a mentőcsapatok munkáját. Carter szerint az AA megpróbálja elérni, hogy legyenek ilyen szabványok. 

„Kapcsolatban állunk a gyártókkal, hogy az ilyen járművek mentéséhez elfogadható módszereket dolgozzunk ki.”

Az AA ezt jó politikának tekinti:

„Minden gyártó számára pozitív lenne egy szabványosított eljárás beépítése az egyedi kihívások kezelésére, amelyeket a technikusok tapasztalnak az elektromos autóknál.”

Talán szándékosan tesznek szükségtelen eljárásokat és teszik komplikáltabbá az elektromos autókat, amely kevésbé hatékonnyá tesz bizonyos dolgokat? Befolyásolná a visszatáplálást egy vontatási mód? 

Mi a helyzet az indukciós motorokkal a szinkron motorokkal szemben? Talán ezek megkönnyítenék az elektromos autók vontatását? 

Ez egy izgalmas téma, amiről érdemes lesz beszélgetni a jövőben és tovább tárgyalni arról, hogy hogyan kell biztonságosan vontatni egy elektromos autót, valamint hogy hogyan oldható ez meg a legjobb módon. Talán az ilyen eszmecserékkel segíthetünk abban, hogy az elektromos autók minél hamarabb rendelkezzenek ezzel a szabvánnyal!