Magyar idő szerint tavaly november 17-én hajnalban debütált a Tesla elektromos kamionja a Semi Truck. A bemutató előtt pár nappal Elon Musk úgy kommunikálta az újdonságot, hogy az ember eldobja az agyát, igaza lett! A részletes specifikációt nem írnám le még egyszer, de ide kattintva el lehet olvasni.
Azóta pedig, egyre több nagyobb vállalat adta le az előrendelését 5000 dollár befizetése mellett vagy afölött. A mainstream média azonban mind a mai napig szkeptikus a kamionnal kapcsolatban. Az egyik amit nem akarnak elhinni az az, hogy 2019-ben a Tesla el tudja indítani a gyártását. Meglátjuk! Eddig minden autójukkal késtek. Viszont, ha Elon-t kérdeznénk akkor szerinte biztos, hogy el fog indulni a gyártás. Véleményem szerint nem is ez számít, hanem inkább az, hogy az emberek és a cégek bíznak és hisznek a Tesla-ban és Elon Musk-ban is. Ez meg is látszik az előrendelt kamionok számán
- Walmart volt az első aki 15 darabbal indította a rendelést. A 15 új nyerges kamionból 5 az Államok területén, 10 pedig Kanadában fog szolgálatot teljesíteni.
- PepsiCo mindjárt 100 darabra adtak le a rendelést.
- Anheuser-Busch 40 darab szintén decemberben.
- Budweiser 40 darab
- FedEx 20 darab
- Sysco 50 darab
- UPS: a legtöbb rendelést ők adták le, még karácsony előtt. 125 darab kamiont rendeltek egyszerre.
- DHL: először még „csak” 10 darabot rendeltek, de később ezt növelhetik. Ugyanis már számolják, hogy mennyire megéri egy e-kamionra váltani.
- Meijer: 4 darab
- Ryder: sajnos ők nem hozták nyilvánosságra, hogy mennyit rendeltek.
- J.B. Hunt szintén a bemutató után nem sokkal adták le a rendelésüket 40 darab kamionra.
- Asko volt az első európai cég aki 10 darabot rendelt az elektromos kamionból.
- Posten Norge pedig követte az Asko-t szintén Norvégiából, de sajnos ők sem hozták nyilvánosságra a megrendelt kamionok számát.
- JK Moving 4 darab
- Loblaw először 25 darabos rendelést adott le, majd 2030-ig le szeretnék cserélni az egész flottájukat a Semi-re.
- Fercam Olaszországban is megjelenhet egy darab Tesla Semi.
- Girteka Logistics, Fortigo Freight Services, Best Transportation, Mecca & Son Trucking 1-1 darabot rendeltek.
A teherfuvarozási vállalkozók nagy hangsúlyt fektetnek a költségmegtakarításra és a tehergépkocsi-gazdaságosságra. A korai ügyfelek többsége valószínűleg ezeket a szempontokat tartotta szem előtt mikor leadták az előrendelést a Semi Truck-ra. A fenti cégek több 10 akár 100 darabos flottával rendelkeznek, ezért, ha bejön a matek és megéri ezeket az elektromos kamionokat megvenni és üzemeltetni akkor több mint valószínű, hogy akár az egész flottát lecserélik teljesen elektromosra. Biztos vagyok benne, hogy nem csak a DHL számolta ki, hogy megéri-e vagy sem egy e-kamion.
Elon Musk még februárban úgy nyilatkozott, hogy a Tesla évente akár 100.000 teherautót is értékesíthet a gyártás kezdetétől számított 4 éven belül.
Az egyetlen töltéssel közel 500 kilométer megtételére képes változat ára 150.000 dollár (~39 millió ft.), a jóval nagyobb 800 kilométeres hatótávolságot nyújtó variánsért pedig “csak” 30 ezer dolláros felárat kell fizetni (~8 millió ft.). Összehasonlításképpen a legtöbb dízelmotoros kamion ma 120.000$-nál kezdődik! Sajnos itt jelentősen megnőtt a foglaló összege, ugyanis az eddigi 5000 dollár helyett az első két rendelésnél már 20.000 dollár (~5 millió ft.) előleget kér a Tesla, azoknak pedig, akik a 200 ezer dollárba kerülő Founders Edition-re vágynak, a Roadsterhez hasonlóan a teljes vételárat ki kell fizetniük.
Hétvégére pedig megvan a házi feladat! Számoljátok ki, hogy eddig a fent említett cégek előrendelésével mekkora összeget tudott a Tesla összeszedni. Ezen kívül még több hasonló vállalkozás rendelt a Semi Truck-ból, csak valamiért ők nem akarnak a nyilvánosság előtt szerepelni.
A névértékben ez az éves 100.000 darabos gyártási szám 2022-re őrült célnak tűnik, de az Egyesült Államok teherautó-piacának kontextusában valójában teljesen ésszerű. 2017-ben az észak-amerikai nagy teherbírású teherautók értékesítése megközelítette a 300.000 darabot. Ez azt jelenti, hogy ha a Tesla kizárólag Észak-Amerikában értékesíti teherautóit, akkor 33% -os piaci részesedése lesz.
A teherautók eladásán túlmenően a Teslának nagy lehetősége lesz a Semi teherautó töltési infrastruktúrájának a Megachargernek a bevezetésére is. Több mint valószínű, hogy itt már állandó áron fogja értékesíteni a feltöltéshez szükséges áramot. Azonban még túl korai lenne megmondani, hogy megpróbál-e profitot szerezni ebből a bevételi forrásból, vagy az elején még csak megpróbálja felfuttatni az elektromos kamionozást valami nagyon olcsó vagy ingyenes árammal.
Továbbá még a gyárak és a Megachargerek kiépítése a kérdéses feladat a Tesla életében, hogy milyen gyorsan tudja ezeket felépíteni és a megfelelő töltő infrastruktúrát létrehozni. Amit már most el kellene kezdeni, ha esetleg 2019-ben tényleg megérkeznének az első elektromos kamionok akkor ne legyen gond a töltéssel.
A Semi egy izgalmasan új dolog lesz az evolúciós Tesla boldog tézisében, de valahol bízni kell a dologban. Még ha késni is fog. Mindenesetre hamarosan kiderül, hogy mi lesz és, hogy mennyire lesz sikeres egy tisztán elektromos kamion az áruszállításban.
Ide kattintva csatlakozhatsz a legnagyobb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz, ahol elmondhatod a véleményed.