A Ford új plug-in hibrid (PHEV) hajtású Transit Custom áruszállítóját arra tervezték, hogy a városon belüli útszakaszok nagy részén tisztán elektromos hajtással haladjon. Az autó dinamikus bemutatója az angliai Millbrookban rendezett Cenex Alacsony Széndioxid-kibocsátású Járművek 2017 nevű rendezvényen lesz.

A Transit Custom PHEV a vállalat azon törekvésének szellemében született, hogy a Ford megfizethető és sokoldalú elektromos járműveket kínáljon vásárlóinak. Az új modell 2017 végén tűnik fel először a közutakon, amikor a Ford 20 darab PHEV-hajtású Transitot ad át flottaüzemeltetők számára egy 12 hónapos londoni kísérlethez. A projekt azt vizsgálja majd, milyen mértékben járulhatnak hozzá az alacsony károsanyag-kibocsátású, plug-in hibrid hajtású elektromos járművek a levegőminőség javításához, miközben fokozzák az áruszállítás hatékonyságát a nagyvárosi forgalomban, amely a legkeményebb munkakörnyezetet jelenti a haszongépjárművek számára.

A várhatóan 2019-ben gyártásba kerülő Transit Custom PHEV fejlett hibrid rendszere több mint 50 kilométeren át képes kizárólag az elektromotor erejével mozgatni az autót; az elektromos hajtásláncot a többszörösen díjnyertes Ford EcoBoost motor egészíti ki. Ha a konnektoros töltések között hosszabb útszakaszok is adódnak, akkor az EcoBoost motor is tölti a jármű akkumulátorát, tovább fokozva az autó hatékonyságát és használati értékét.

“A vállalkozások már több mint 50 éve számíthatnak a Transitra, ha kemény munkáról van szó – és az a szándékunk, hogy ez most, az elektromos korszakba lépve se változzon meg,” nyilatkozta Mark Harvey, a Ford Európa városi elektromos áruszállító programjának igazgatója. „A PHEV-hajtású Transitok megjelenése a közutakon fontos mérföldkő, és már nagyon várjuk, hogy a Transport for London vállalattal és más flottaüzemeltetőkkel közösen kiderítsük, hogyan járulhatnak hozzá ezek a haszongépjárművek a városi áruszállítás emissziójának és költségeinek csökkentéséhez.”

Londonban a haszongépjárművek 280.000 fuvart, azaz közel 13 millió kilométert teljesítenek egy-egy tipikus hétköznapon. E munka 75 százalékát a csúcsforgalom idején végzik a kisáruszállítók, és ilyenkor London belvárosában óránként több mint 7000 ilyen jármű közlekedik.

“A tisztább áruszállítók – mint amiket ebben a kísérletben is használunk – segítenek majd a fuvarozó és flottaüzemeltető szektornak, hogy csökkentsék a munkájukkal járó emissziót, hozzájárulva a főváros kritikus mértékű légszennyezésének mérsékléséhez. A kísérleti projektből származó, felbecsülhetetlenül értékes adatokat LoCITY programunkban is hasznosítani fogjuk, melynek célja, hogy a vállalkozásokat zöldebb autók használatára ösztönözze,” mondta Lilli Matson, a Transport for London közlekedési stratégiai igazgatója.

A londoni flottakísérlet egyik résztvevője a helyi tömegközlekedési vállalat, a Transport for London, valamint több olyan szervezet, amelyek munkája a városi környezethez kapcsolódik*, például a londoni rendőrség, a Metropolitan Police. A 20 autóban fejlett telematikai rendszer gyűjt majd adatokat az egyes felhasználási területekre jellemző futásteljesítményről, használati módról és környezeti hatásokról, s ezek elemzése után kiderül, hogyan aknázhatók ki legjobban az elektromos hajtás előnyei.

Emellett a járműveket geofencing-technológiával is felszerelik, ami az autó pillanatnyi tartózkodási helye alapján képes megváltoztatni a hajtáslánc működését. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy amikor a Transit Custom PHEV a belvárosban belép egy alacsony károsanyag-kibocsátási zónába, a hibrid rendszer automatikusan elektromos hajtásra kapcsol.

A Ford az első tömeggyártó, amely PHEV technológiát kínál a haszongépjármű-piac ezen szegmensében. A hálózatról feltöltött akkumulátorokkal a jármű nulla károsanyag-kibocsátással haladhat, amellett pedig a kompakt méretű és üzemanyag-takarékos EcoBoost motor is kiegészíti ezt a töltést. A Transit Custom PHEV hajtáslánca soros hibrid rendszerű, ami azt jelenti, hogy a kerekeket nem a belsőégésű motor, hanem az elektromotor hajtja.

A kompakt méretű, folyadékhűtésű lítium-ion akkumulátorcsomag a rakodótér padlója alatt található, és a raktér mérete ugyanakkora, mint a normál hajtású Transit Custom modellé.

A PHEV technológia rendkívül előnyös a nagyvárosi használathoz. Az autó akár 50 kilométert is megtehet nulla károsanyag-kibocsátással, és ez a hatótávolság több mint 500 kilométerre növelhető a benzinmotorral, vagyis sosem kell tartani az akkumulátor lemerülésétől. Ráadásul a PHEV-hajtás nagyobb hasznos teherbírást kínál, mint a tisztán elektromos hajtás, miközben az akku gyorsan és könnyen feltölthető a normál elektromos hálózatról.

A 20 darab Transit Custom PHEV modellből álló kísérleti flotta kifejlesztését 4,7 millió angol fonttal támogatta a brit kormány által alapított Fejlett Hajtásmód Központ. Az áruszállítókat az Egyesült Királyságban, a Ford duntoni műszaki központjában és a Banburyben működő Fejlett Hajtásmód Központban tervezték.

A Ford 2015-ben és 2016-ban is Európa első számú haszongépjármű-márkája volt, és az idei év első hét hónapjában ezt a pozícióját 13.3 százalékos piaci részesedéssel erősítette meg. A Transit Custom PHEV is része a Ford globális projektjének, amelynek keretében az autógyártó és mobilitási vállalat 2020-ig 4,5 milliárd dollárt fektet olyan elektromos hajtású autók fejlesztésébe és gyártásába, amelyek sokoldalúan, gazdaságosan és élvezetesen használhatók. A Ford azt tervezi, hogy az elkövetkező öt év során 13 új elektromos hajtású autót mutat be világszerte, köztük egy tisztán elektromos hajtású SUV modellt, amit Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában forgalmaznak majd.

A Ford nemrégiben ismertette ambiciózus kínai elektromosautó-stratégiáját, megerősítve, hogy 2025-re a Kínában forgalmazott Ford-modellek 70 százalékához elektromos hajtást is választhatnak majd a vásárlók. Augusztusban a Ford szándéknyilatkozatot írt alá a nulla károsanyag-kibocsátású elektromos hajtású autók legnagyobb kínai gyártójával, a Zotye Automobile Co., Ltd. vállalattal, hogy felmérik az elektromos autók új generációja bemutatásának lehetőségeit a világ legnagyobb autópiacán.

Emellett a Ford egy közös projektben vesz részt a Deutsche Post DHL Csoporttal elektromos hajtású kézbesítő járművek gyártására. 2018 végéig 2500 darab e-van készül majd el, így ez a társulás lesz Európa legnagyobb gyártója a közepes méretű elektromos haszongépjárművek piacán. A StreetScooter WORK XL nevű jármű alapját a Ford Transit szolgáltatja, amelybe elektromos hajtásláncot telepítenek; az autó speciális felépítményt kap, amely megfelel a Deutsche Post DHL szabványainak.

* A kísérletben részt vevő vállalatok, amelyek már aláírták az erről szóló megállapodást (1 db jármű, ha másként nem jelezzük):

  • Addison Lee
  • Autoglass
  • British Gas
  • BSkyB
  • Clancy Plant
  • DPD
  • Heathrow Airport
  • Kier
  • Mears
  • Metropolitan Police (2 jármű)
  • Morrison Utility Services
  • Speedy Services
  • Transport for London (3 jármű)
[ult_createlink title=”Ide kattintva csatlakozhatsz e-autós közösségünkhöz! ” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fe-cars.hu%2Fforum%2F||target:%20_blank|” link_hover_style=”Style_1″ text_color=”#06c100″ heading_style=”font-weight:bold;” title_font_size=”desktop:20px;”]

Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!