Idén januárban helyezte üzembe első nyilvános elektromos autó töltőállomását az NKM Nemzeti Közművek Zrt. Békéscsabán. A vállalat 2018. évi célja egy komplett, mintegy 100 töltőből álló hálózat létrehozása az egész országban.

Kíváncsiak voltunk, hogy áll a projekt az első oszlop átadása után, így autóba pattantunk és elindultunk Székesfehérvárról, hogy megkérdezzük az NKM két munkatársát a dolgok jelenlegi állásáról. Az alábbi témakörök köré helyeztük a beszélgetést:

Mi az NKM Nemzeti Közművek Zrt. mobilitási stratégiája és annak fő irányvonalai?

Hirdetés

A program, illetve a Nemzeti Közművek alternatív közlekedés márkaneve “Mobiliti” néven indult, elősegítve az e-mobilitást és a CNG technológia elterjedését, amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vállalat a hagyományos termékein és szolgáltatásain túl a közeljövő kihívásainak is meg kíván felelni. Elsődleges céljuk a kiépítendő töltőhálózatukkal, hogy domináns szereplővé váljanak az üzleti és az otthoni töltők piacán.

Hogyan is kell ezt elképzelni? A Nemzeti Közművek komplett, mondhatni kulcsrakész megoldásokat tud nyújtani leendő ügyfelei számára, legyen szó töltő telepítésről, üzemeltetésről, vagy karbantartásról.

A telepítés történhet üzleti vállalkozások területére: panziók, éttermek, akik élnének a telepített töltő nyújtotta előnyökkel. Hiszen gondoljunk bele, az autó töltése közben miért kellene egy helyben ácsorogni, vagy az autóban ülni, ha van lehetőségünk felfrissülni akár egy kávét, vagy ebédet elfogyasztva kellemes környezetben, kiegészítve kulturált mosdóhasználattal. Ezek mind olyan előnyök, amikkel kölcsönösen jól jár az e-autós és a töltő üzemeltetője is.

Magánszemélyek is megrendelhetik a komplett szolgáltatást fali-okos töltővel és minden ehhez tartozó feltétel biztosításával. Miért kellene több helyről, külön ajánlatokat elfogadva a kiépítéssel, hálózatba kötéssel bajlódni, ha a Nemzeti Közművek mindent egyben biztosít, ide értve a hardver elemeket (pl.: okos töltő), ügyintézést és a jövőbeni 24 órás ügyfélszolgálatot.

Visszatérve az országos lefedettséget biztosító, így országosan épülő publikus elektromos töltőállomás-hálózatra:

Az eredményes működésének kiváló alapot nyújt a már meglévő, a villamosenergia-szolgáltatás esetén non-stop 24 órás ügyfélszolgálati call center működés, a Nemzeti Közművek ügyfélszolgálati irodáinak országos jelenléte, a Nemzeti Közművek áramszolgáltatójának jelentős villamos energia elosztói és szolgáltatói tapasztalata, valamint a villamos berendezések telepítésében, üzemeltetésében, karbantartásában, illetve a villamos energia kereskedelemben való jártasság.

[vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=xbwii6xwKPI” align=”center”]

A Nemzeti Közművek milyen technológiát használna az imént említett töltőtelepítések és üzemeltetésük kapcsán?

A vállalat stratégia partnerséget kötött a finn energetikai céggel, a Fortum Charge&Drive-val. A jövőben ennek a Skandináv cégnek az informatikai rendszerét és kapcsolódó know-how-ját használják majd a még épülő állomáshálózatuk üzemeltetésére, ami alatt az országosan elhelyezett okos-töltőket központilag üzemeltethető ügyfélszolgálat informatikai hátterét, illetve a leendő ügyfelek által használt az okos telefonokon és weben megjelenő front-end alkalmazást kell érteni. Gondoljunk bele, jelenleg igen sok töltőoszlop hagyományos input-output elven működik. Vagyis megnyomjuk a gombot és elindul a töltés. Vagy nem… Ilyen esetben sok mindent nem tudunk csinálni, hiszen rosszabb esetben a kút beépített védelme ki is kapcsolhatja azt, amit csak egy technikus személyesen orvosolhat. Ezzel szemben az “okos töltő”, amely egy ügyfélszolgálatról központilag menedzselhető, ilyen esetben jelzi a hibát egy monitoring-csapatnak, akik beavatkozhatnak és távolról indíthatják újra a kutat, nem szükséges a karbantartó személyzet megjelenése. Ezzel rengeteg időt és így pénzt lehet az üzemeltetés során megspórolni. Az informatikai rendszer alapjait sok éve csiszolgatják a fejlesztők, ami garancia a stabil működésre.

Pár szót ejtsünk az első Nemzeti Közművek töltőállomásról is, amit Békéscsabán helyeztek üzembe:

A békéscsabai elektromosautó-töltő a Nemzeti Közművek villamosenergia-ügyfélszolgálata előtt (Békéscsaba, Andrássy út 46.) található és egyelőre még térítésmentesen működik tesztüzemben a nap 24 órájában. Jelenleg ez a megye egyetlen nyilvános és a nap 24 órájában használható töltőállomása. Maga a kút Schneider-gyártmányú, és egyszerre 2 e-autó tölthető róla, csatlakozónként 22 kW teljesítménnyel. Az oszlopon nincs töltőfej, hanem Type2-es aljzatok vannak, így a töltés megkezdéséhez szükség lesz ilyen kábelre, de ezáltal biztosított, hogy mind a keleti (Type 1), mind a nyugati (Type 2) szabvánnyal rendelkező autók tölthessenek róla, Nissan-tól a Tesla-ig.

[ult_buttons btn_title=”Ide kattintva követhetsz minket a Facebookon is!” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fecarshu%2F||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#3b5998″ btn_bg_color=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_hover=”ubtn-fade-bg” btn_anim_effect=”ulta-shrink” btn_bg_color_hover=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_title_color_hover=”#06c100″ icon=”Defaults-facebook-square” icon_size=”40″ icon_color=”#3b5998″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_shadow=”shd-bottom” btn_shadow_color=”#3b5998″ btn_shadow_color_hover=”#06c100″ btn_shadow_size=”5″ btn_font_style=”font-weight:bold;” btn_font_size=”desktop:20px;”]
[ult_buttons btn_title=”Csatlakozz a legnagyobb Magyar Elektromos autó tippek és kérdések Facebook csoportunkhoz!” btn_link=”url:http%3A%2F%2Feautoklub.com%2F||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#3b5998″ btn_bg_color=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_hover=”ubtn-fade-bg” btn_anim_effect=”ulta-shrink” btn_bg_color_hover=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_title_color_hover=”#06c100″ icon=”Defaults-comments” icon_size=”30″ icon_color=”#3b5998″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_shadow=”shd-bottom” btn_shadow_color=”#3b5998″ btn_shadow_color_hover=”#06c100″ btn_shadow_size=”2″ btn_font_size=”desktop:14px;” btn_font_style=”font-weight:bold;”]