Tavaly nyáron írtuk arról, hogy NEXT-E néven egy újabb konzorcium jön létre. 2017 novemberében azonban fontos mérföldkőhöz érkezett az e-mobilitás és Európa közlekedésének fejlődése. A Tallinban megrendezett Digitális Közlekedési Napon a NEXT-E Konzorcium támogatási megállapodást írt alá az INEA-val (Innovációs és Hálózati Projektek Végrehajtó Ügynökség). Melynek értelmében hat közép-kelet-európai országban alakítanak ki elektromos jármű töltőállomás-hálózatot: Csehországban, Horvátországban, Magyarországon, Romániában, Szlovákiában és Szlovéniában.

A NEXT-E projekt egy olyan egyedülálló kezdeményezés, melynek keretében az energia-, az olaj- és gázipar több, vezető szerepet betöltő vállalata működik együtt autógyártókkal annak érdekében, hogy egy átjárható, minden szabványt támogató elektromos jármű töltőállomás-hálózatot hozzanak létre a maghálózat és a TEN-T ( Transzeurópai közlekedési hálózat  – Az uniós közlekedési infrastruktúrával kapcsolatos politika, amelynek célja, hogy az összes tagállamban integrált hálózattá alakítsa át az európai közutak, vasutak, belvízi utak, repülőterek, belvízi és tengeri kikötők és vasúti-közúti terminálok rendszerét, ezzel javítva a regionális és a nemzeti közlekedési infrastruktúrák közötti interoperábilitást) közlekedési folyosók mentén. A konzorcium az E.ON Group vállalataiból (a Zapadoslovenská energetika Szlovákiában, az E.ON Cseh Köztársaság, az E.ON Magyarország és az E.ON Románia), a MOL Group vállalataiból (az összes résztvevő ország leányvállalatai), a horvátországi Hrvatska elektroprivreda-ból (Szlovénia és Horvátország), a Nissanból és a BMW-ből áll.

A NEXT-E projekt keretében 222 db, több szabványt is támogató gyors (50 kW) és 30 db ultragyors töltőállomást (150–350 kW) telepítenek a Cseh Köztársaság, Szlovákia, Magyarország, Szlovénia és Románia területén. A program a tervek szerint 2020-ban fejeződik be, az interoperabilitás érdekében több, már folyamatban lévő CEF társfinanszírozással megvalósuló programmal együtt.

2017 júliusában jelentette be az Európa Tanács, hogy a NEXT-E elektromos jármű projektje 18,84 millió euró társfinanszírozásban részesül az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF -Az EU egyik kulcsfontosságú pénzügyi eszköze, amely a nagyteljesítményű, fenntartható és hatékonyan összekapcsolt transzeurópai hálózatokat támogatja a közlekedés, energia és digitális szolgáltatások területén) program keretében. Ennek révén 222 darab, több szabványt is támogató gyors (50 kW) és 30 darab ultragyors (150–350 kW) töltőállomást telepítenek a maghálózat és a TEN-T közlekedési folyosók mentén.  A projekt segítségével, először válik lehetővé a hosszú távú utazás közúton, tisztán elektromos energiával az érintett hat kohéziós országban, miközben megvalósul az összeköttetés a szomszédos országok hálózataival is.

A NEXT-E projekt az energia-, az olaj- és gázipar négy vezető nagyvállalata és autógyártók egyedülálló együttműködése egy olyan átjárható és minden szabványt támogató e-jármű töltőállomás-hálózat létrehozása érdekében, amely életképes alternatívát nyújt a benzin- és dízelmotoros közlekedéssel szemben.

„A MOL-csoport tavaly meghirdetett, 2030 Enter Tomorrow stratégiájának megfelelően nyitni kívánunk az elektromos közlekedés irányába. A NEXT-E projektben való részvételünk különösen fontos mérföldkövet jelent e stratégia megvalósításában. Célunk, hogy a MOL-csoport az e-üzemagyag piacán is meghatározó magyarországi és régiós szereplővé váljon” – mondta Fasimon Sándor, a MOL Magyarország ügyvezető igazgatója.

Jelenleg az e-jármű töltőállomások területi eloszlása nem egyenletes, néhol túl sűrűn, máshol túl ritkán helyezkednek el, ami megnehezíti az utazások tervezését. A NEXT-E projekt ezt az állapotot kívánja rendezni egy olyan költséghatékony és átgondolt rendszer kialakításával, amely megteremti a teljes mértékben elektromos energián alapuló, zökkenőmentes és kényelmes, hosszú távú utazás feltételeit. Ezen felül, a projekt a már máshol bevált tapasztalatok átadásával segíti azokat az országokat, ahol még gyerekcipőben jár az e-jármű használat, mint például Románia és Magyarország. Az interoperabilitás és a teljes lefedettség érdekében a projekt több, már folyamatban lévő CEF társfinanszírozással megvalósuló programmal együtt valósul meg, mint például az ULTRA-E, az EAST-E és a FAST-E.

A tervek szerint, két fázisban történik majd meg a gyorstöltők és az ultragyors töltők telepítése: az előbbi munkálatai 2018-ban, az utóbbié 2019-ben kezdődnek el, hogy az új generációs, hosszú utakra is alkalmas elektromos járművek igényeit is kielégítse a rendszer. A program, a tervek szerint, 2020-ban fejeződik be.

„A NEXT-E politikai értelemben is egy kiemelkedő fejlesztési projekt, amely rendkívüli erőforrásokat igényel az ipari szereplőktől, ösztönzést és anyagi támogatást az Európai Bizottságtól. Mindezeken túl, a többi projekttel való szoros együttműködés is elengedhetetlen, hiszen ez biztosítja, hogy a projekt az egész Európai Unióban maximálisan ki tudja fejteni a hatását, és megvalósuljon egy hálózatokon átívelő közlekedési folyosó. A távolabbi célunk az, hogy lehetővé tegyük a felhasználók számára az alternatív üzemanyagokkal történő közlekedést az Unió teljes területén” – mondta Herald Ruijters, az Európai Bizottság befektetésekért és az innovatív és fenntartható közlekedésért felelős osztályvezetője

 „Büszke vagyok arra, hogy az EU és az INEA támogatni fogja ezt a projektet, amely előre lendíti az e-mobilitás ügyét Kelet-Közép-Európában. Azzal, hogy 252 töltőállomás létesül, amelyek közül 30 kifejezetten nagy kapacitású lesz, az Unió legfontosabb közlekedési hálózata egységesül, a piac még nyitottabbá válik, ami számos előnnyel jár majd a lakosság számára” – mondta Dirk Beckers, az INEA Innovációért és Közlekedési Hálózatokért felelős ügynökségének igazgatója az aláírási ceremónián.

Várhatóan ebből 5 darab ultragyors (150-350 kW), és 54 darab gyors töltőt (50 kW) telepít a MOL-csoport Magyarországra.

[ult_buttons btn_title=”Ide kattintva követhetsz minket a Facebookon is!” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fecarshu%2F||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#3b5998″ btn_bg_color=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_hover=”ubtn-fade-bg” btn_anim_effect=”ulta-shrink” btn_bg_color_hover=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_title_color_hover=”#06c100″ icon=”Defaults-facebook-square” icon_size=”40″ icon_color=”#3b5998″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_shadow=”shd-bottom” btn_shadow_color=”#3b5998″ btn_shadow_color_hover=”#06c100″ btn_shadow_size=”5″ btn_font_style=”font-weight:bold;” btn_font_size=”desktop:20px;”]
[ult_buttons btn_title=”Csatlakozz a legnagyobb Magyar Elektromos autó tippek és kérdések Facebook csoportunkhoz!” btn_link=”url:http%3A%2F%2Feautoklub.com%2F||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#3b5998″ btn_bg_color=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_hover=”ubtn-fade-bg” btn_anim_effect=”ulta-shrink” btn_bg_color_hover=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_title_color_hover=”#06c100″ icon=”Defaults-comments” icon_size=”30″ icon_color=”#3b5998″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_shadow=”shd-bottom” btn_shadow_color=”#3b5998″ btn_shadow_color_hover=”#06c100″ btn_shadow_size=”2″ btn_font_size=”desktop:14px;” btn_font_style=”font-weight:bold;”]