„Oké, elektromos autó, de milyen érzés egy ilyet vezetni és használni?”

1

Az eddig csak benzines verdákat használó srác beül élete első elektromos autójába 1 hétre! Nissan Leaf 30kWh – Tekna felszereltség 

 Kedves Olvasóink! Pár hónapja csöppentem bele az elektromos autózás világába tevékenyen, de mindig is élénk figyelemmel kísértem a témát. Eddigi munkám beérni látszik, hiszen megkaptam életem első elektromos autóját egy 7 napos tesztelésre, méghozzá egy Nissan Leaf formájában. Az eddigi autóim mindig is benzinesek voltak (Opel Kadett E, VW Golf4 Highline, VW Golf4 Comfortline, VW Golf V Comfortline) , szóval kíváncsian vártam, milyen tapasztalataim lesznek. Erről szól ez a cikk, gondoltam megírom milyen érzés először kapcsolatba kerülni egy ilyen autóval élőben.

Töltés 

Miután a tesztautót biztosító cég munkatársa megmutatta az autót és magát a kezelőszerveket, életemben először „megtankoltam” a kocsit, mielőtt visszaindultunk haza Székesfehérvárra. A feltöltés folyamata gyakorlatilag hasonló a benzinkutas érzéshez: betöltőnyílásba bedugni a töltőt és indulnak az elektronok, csak itt egy érintőkijelzőn kell indítani a folyamatot. A Leaf a CHAdeMO töltőfejet használja villámtöltésre, ami saját tapasztalatom szerint kb. 20 perc alatt szívja fel magát 80%-ra. A töltés indítása előtt meg kell adnunk, hogy az alap 80%-ig futó villámtöltést választjuk, vagy engedünk egy kicsit az „akkuroncsolásnak” és nagyobb, akár 90% vagy 100%-ig is elfutó töltést engedünk a kútnak. Azért írtam a roncsolást, mert alapesetben 80% villámtöltés után a maradék 20% csepptöltéssel jut az akkumulátorba, hogy kímélje azt. Ezt felülbírálhatjuk, ha kell a nagyobb hatótáv! 

Aki még csak most ismerkedik az elektromos autózással, mint én is, annak még nem biztos, hogy a töltési formák egyértelműek. 3 fő töltési módot különíthetünk el: 

  • Hagyományos – 230V-os konnektoros töltés: 1x16A esetében 9,5 óra, 1x32A esetében 5,5 óra töltési idővel számolhatunk
  • Gyorstöltés: Type2 fejet használó töltés, 5-6 óra töltési idő (ilyet használnak javarészt a plázák és az utcai töltőkutak. 3x32A azaz 22kW, ebből a leaf csak 6,6kW-ot tud felhvenni.)
  • Villámtöltés: jellemzően a japán márkák CHAdeMO töltőfejet, az európai márkák CCS fejet használnak: 20-30 perc töltési idő 80%-ra 

Bővebben az oldalunkon tudtok tájékozódni, az ide vonatkozó menüpontban. 

Szóval elindult a töltés, addig is a közeli gyorsétteremben ittunk a kollégámmal egy kávét és irány haza. Itt indult az első ismerkedésünk egymással a Leaf személyében. Egy megjegyzés, amit én sem tudtam: egyfajta etikett, hogyha az autó villámtöltőn van, nem hagyjuk magára a kocsit. Az utánunk jövőnek is lehet fontos dolga és nem biztos, hogy szívesen kivárná, ha 1-2 órára eltűnnénk.  

Az autó természetesen otthon is tölthető, csupán egy 230 V-os aljzat kell és indulhatnak is az elektronok a kocsiba. Ez viszont igen lassú folyamat, egész éjszakát kíván a dolog. De ha megvan, akkor induláskor az alábbi kép fogad minket: 

Tekintve, hogy tél van, a képen látható hatótáv nem valós. Vezetési stílustól, sebességtől függően ilyenkor ez inkább 120-140 km. Ha az elérhető töltőkutakra vagyunk kíváncsiak, ajánlom a Plugshare nevű alkalmazást. Folyamatosan frissül, pontos adatokkal és be is „csekkolhatunk” autónkkal, ha szeretnénk. 

Szerkesztő kollégámmal csináltunk egy komolyabb tesztkört az autóval. Egész nap a kinti hőmérséklet 0 és -1 között ingadozott, a fűtés 21 fokra volt állítva és mindenhol betartottuk a kitáblázott sebességkorlátozásokat. Székesfehérvárról indulva (62%-os töltöttséggel) Siófokon álltunk meg a villámtöltőnél, itt 95%-os töltést vártunk meg, ehhez nagyjából 30 perc kellett. Addig ittunk egy kávét, kis social-media csekkolás a fűtött autóban ülve és már indulhattunk is tovább a Balaton déli partján végig csorogva egészen Zalaegerszegig, ahol utunk a városi sportcsarnok mögötti villámtöltőnél ért véget. A Siófok-Zalaegerszeg táv 126 km volt. Ide havazásban és 8%-os töltöttséggel értünk Siófokról, izgultunk is kicsit, de nem lett baj! Zalaegerszegen megejtettünk egy szintén nagyjából 35 perces töltést, hogy egy 3. és egyben utolsó siófoki töltést beiktatva hazainduljunk Székesfehérvárra. Hazafelé Siófoktól megnéztük az autópályát, hogy bírja az autó. Nem szépítem a dolgot, 130 km/h sebességnél félelmetesen gyorsan megy le a hatótáv. De olyan 110 km/h környékén már nyugtatóan visszaállt a hatótáv csökkenés. A teljes tesztút 344 km volt, 3 töltést beiktatva.

Be kellett ismernem az 1 hét alatt, hogy igazán ideális választásnak akkor tekinthető egy elektromos autó, ha javarészt városban, vagy otthonunkhoz viszonylag közel autózunk. Az országon belül sem probléma az utazás, csak jelenleg még egy kis előre tervezést kíván a dolog és be kell tervezni pár pihenőt, amíg tölt a kocsink. 

Vezetés 

Mint minden elektromos autó, ez is automata váltós autóként működik, szóval oda kellett figyelnem, hogy ne akarjak a váltóért nyúlni és kuplungolni, ami itt satuféket jelentett volna azonnal… 

Az első, ami fura volt nekem, az a motorfék nagyon is erős jelenléte. Ilyenkor a fékezés a mozgási energiát visszatáplálja az akkukba, így is töltve azokat. Alapesetben ha simán D-ben van a váltó és menet közben felengedjük a gázpedált, akkor az autó csak gurul simán, mintha „üresben” lenne. Viszont, ha D-ből még egyszer D-be tesszük az előválasztót (így kerül a váltón is látható B-be), akkor belép a motorfék is a képbe (rekuperáció) és ha a gázpedált felengedjük, azonnal szép egyenletes fékezésbe kezd az autó, így is töltve az akkukat. Egy idő után meg lehet tanulni ennek a fajta vezetési stílusnak a fogásait, hogy a hatótávot jelző számok akár növekedjenek is egy-egy fékezéskor. Van a kormányon egy eco feliratú gomb. Ha be van kapcsolva, akkor a gázadásra adott reakció is visszafogott és gondolom a háttérben is leszabályoz pár dolgot. De ha ezt a gombot kikapcsoljuk, nos akkor érezhető, hogy milyen a folyamatosan leadott nyomaték és erő. Nagyon komoly gyorsulást lehet ilyenkor a kocsival megcsinálni. 

A második érdekes tapasztalat az a szinte hangtalan suhanás és hogy nincs semmi rázkódás! Nem ketyeg a motor, nincs hagyományos értelemben vett váltó. Csak az a finom, halk búgás, amit gyerekkorunk sci-fi filmjeiben adtak ki magukból az autók! 

Egyszerűen meg kell tapasztalnotok, ha van rá mód, ezt nem lehet leírni. 🙂 

 A tesztautó 

A végére engedjétek meg, hogy pár fotót idetegyek az autóról. Ha még élőben nem láttatok Leafet és azt gondolnátok, hogy kicsi autó, nos tévedtek, meglepően tágas. Nekem a Golf V. után kifejezetten nagynak és zömöknek tűnt, bár ehhez gondolom az autó tömege is hozzájárul. 

Mindent összevetve, nekem nagyon tetszett az elektromos autózás, első élménynek fantasztikus volt. Nem tagadom, vannak még megoldandó dolgok ezzel kapcsolatban, gondolok itt a hatótávra elsősorban. De véleményem szerint, ha több töltőállomás lenne az országban, sokak szemében lehetne ideális választás egy elektromos autó. Reméljük, ebben is felnövünk hamar a szomszédos országokhoz!

Hamarosan indul youtube csatornánk, ahol többek között majd erről az autóról is láthattok videót. Addig is iratkozzatok fel:

https://www.youtube.com/channel/UCY25kZU2gJCQnuI4lsSbAhg

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!