Igen, nagyon úgy tűnik, hogy Törökországban álmodtak egy nagyot!
Tegnap a The Times napilap írta meg, hogy hamarosan Törökország sajátmárkás teljesen elektromos autókat dobhat piacra. Az ország sok autógyárnak ad otthont(Renault, Hyundai, Honda, Toyota, Fiat), de saját márkájuk még nincs, ezen a kormány pedig változtatni akar. Az ötlet maga a török elnökhöz, Recep Tayyip Erdoganhoz köthető aki kitalálta az „Automobile of Turkey” nevű nagyszabású névvel ellátott projektet.
Az első prototípust 2019-ben mutatná be a török vállalat, 2021-ben pedig már a kereskedésekben is elérhető lenne a teljesen elektromos modell. A célok igen merészek: a kellő portfólió és kínálat felépítésével egy jól csengő és híres márkát akarnak felvirágoztatni – olyant, mint amilyen az amerikai Tesla. A török tervekről azonban még nem állnak rendelkezésre bővebb adatok.
Ha pedig „egy jól csengő és híres márkát akarnak felvirágoztatni” akkor lenne egy tippünk.
A török kormány még 2015-ben kötött egy megállapodást a National Electric Vehicle Sweden-el, hogy a régi Saab 9-3 platformot használhatja a helyben gyártott autók alapjaként. A NEVS birtokolja a 9-3-as és a többi Saab-típushoz tartozó jogot is, akik több éven keresztül próbáltak életre kelteni egy teljesen elektromos kocsit, elsősorban Kínában. Sikertelenül! A Saab 9-3 viszont a General Motors Epsilon architektúráján alapul, ami egészen 2003-ig nyúlik vissza. Egy törökországi engedéllyel rendelkező amerikai platformon alapuló svéd autó minden bizonnyal megnyeri a legtöbb szokatlan nemzetközi mashupot, de egy ilyen régi design valószínűleg nem nem lehet a legjobb alapja egy új elektromos autónak. Meglátjuk!
A felek tisztában vannak a ténnyel, hogy kemény fába vágták a fejszéjüket, de a kormány támogatása, valamint a kezdeményezésben résztvevő cégek erős háttere megalapozott bizalomra adhat okot, vélik a projekt résztvevői. Főleg, hogy nagyon komoly tapasztalattal rendelkeznek az autógyártás és az alkatrészgyártás terén is. Export terén is azért akadnak kapcsolatok, amiket kamatoztatni tudnak, ha a saját autómárka felfuttatására kerülne sor. A török sajtó egyenesen úgy fogalmaz, hogy ez a projekt jelenleg első számú prioritást élvez a kormány számára. Törökországban éves szinten körülbelül 1 millió jármű talál gazdára.